Acceso al área de soci@s

Fantoche número 18

Comprar en papel  Descargar en PDF

SUMARIO

Déjame
Jesús Caballero

La gotera de lazotea
Ramón del Valle

Bread and Puppet y la imperfección de lo sublime
Esther Fernández

Agua y Oro
Silencio y voz de las marionetas en ibiza
Joanna Hruby

El retablo de maese pedro de manuel de falla
Cien años y más
Alfredo Aracil

Alicia Lázaro y las seguidillas nuevas de Purchinela
Ana Zamora

La música de Don Cristobal
Alicia Lázaro

Olvido dadá, Mujeres y títeres
Eulalia Domingo

Consideraciones sobre, el Teatro de Títeres
Esteban Villarrocha

Eterna vida efímera
David M. Atozqui

EDITORIAL

De las mujeres olvidadas al Bread and Puppet, del nacimiento de don Cristóbal a un Falla
cada vez más vigente.

Fue en 2006 cuando Fantoche, la revista editada por UNIMA FEDERACIÓN ESPAÑA, abrió al público lector su número cero. Los títeres también se leen. Los títeres cuentan sus andanzas por el devenir de los siglos. Los títeres explican sus relaciones con otras artes: la música, la danza, la escultura, el dibujo, la escenografía. Los títeres y las marionetas inciden en la pedagogía, en la robótica, en las ciencias sociales, en el carnaval, en la propaganda ideológica y en la lucha contra ideologías opresoras. Los Títeres curan heridas de guerra, encauzan delirios psicológicos y advierten de los peligros de la sequía y del egoísmo individual y social que amenazan el hoy y el mañana.

Hemos cumplido la mayoría de edad, dieciocho años, analizando estos asuntos. Quizá no hemos sabido llegar a todos y todas, pero bastantes de nuestros artículos han sido recordados en conferencias y simposios, citados en libros y revistas españolas, francesas, alemanas, inglesas, estadounidenses, italianas, brasileñas, mexicanas, y otras que no hemos podido registrar. A través de esta revista, UNIMA FEDERACION ESPAÑA extiende por nuestro planeta marionetístico el trabajo de nuestros artistas e investigadores, al mismo tiempo que aloja en sus páginas a personas de fuera de nuestras fronteras. Fantoche se ha convertido en nuestro mejor embajador. Las cartas credenciales que presenta este número están envueltas, como siempre, en el lujoso papel que sabe imprimir nuestro diseñador y maquetador, Jesús Caballero.

Ramón del Valle ha viajado hasta Jerez para hurgar en la maquinaria íntima de una de las compañías señeras de nuestro suelo ibérico: La Gotera de Lazotea, fundada en 1981. Han sabido compaginar una manera de vivir y una modélica forma de hacer teatro de títeres engarzada entre lo popular y la reflexión social y cultural. Con más de cuarenta años de patearse toda la península se han embarcado en la nave de una nueva sala teatral. Son incansables.

Esteban Villarrocha lanza un torrente de reflexiones sobre la comunicación, el público y el papel del doble en la cabeza y el alma del titiritero
Eulalia Domingo se sumerge en el epicentro de aquel movimiento que surgió en el Cabaret Voltaire de Zurich y, pese a morir pronto, inundó el mundo del arte de vanguardias: Dadá. Pero realiza un enfoque especial: recuperar la labor creativa de tres mujeres, Emmy Hennings, Sophie Taeuber-Arp y Hannah Höch, en sus relaciones con las marionetas. Sus nombres han sido parcialmente olvidados porque no firmaron manifiestos, ni fueron habituales en artículos y entrevistas. Esas funciones las acometieron los hombres, ellas se limitaron a hacer y no tanto a aparecer. Pero su trabajo permanece y se recupera. El título de Eulalia es genial: Olvido Dadá.

Alfredo Aracil, Premio Nacional de Música 2015, investigador y gestor cultural, realiza un meticuloso recorrido por lo que ha supuesto la celebración del centenario del estreno en París, en 1923, de El retablo de maese Pedro de Manuel de Falla. No es habitual que desde el mundo de la música alguien sea capaz de descubrir la estricta sintonía que el maestro gaditano supo conjugar entre música y títeres. Los títeres fueron un instrumento más en la composición de su obra, algo que queda reflejado en su partitura. Describe Aracil la imponente repercusión mundial del Retablo, tanto en vida del maestro como después. Enumera una larga lista de importantes titiriteros que, desde todos los continentes, junto a prestigiosos escenógrafos y directores musicales, han intervenido en las representaciones del Retablo. Todo este inmenso trabajo ha quedado recogido en el libro Cuántas trompetas que suenan… que, editado por el Archivo Manuel de Falla, se ha encargado de coordinar.

Don Cristóbal permanece vivo entre nosotros, pese a que no hayamos podido encontrar su partida de nacimiento. El hispanista inglés John E. Varey fechaba, en su espléndida Historia de los títeres en España, 1957, su primera mención en 1770, dentro de un sainete de Ramón de la Cruz. Ana Zamora, directora de Nao d’amores y Premio Nacional de Teatro 2023, nos descubre cómo su amiga y estrecha colaboradora, Alicia Lázaro, tristemente fallecida en 2022, descubrió en Madrid la partitura de una seguidilla, de Luis Missón, donde aparece la figura de don Cristóbal, compartiendo escena con una tonadillera, ocho años antes. Publicamos la transcripción de la seguidilla que Alicia Lázaro realizó, donde uno puede casi escuchar la voz, distorsionada por la lengüeta, del viejo y pícaro protagonista de los títeres españoles.

Este número realiza un humilde homenaje, en dos partes, al Bread and Puppet de Peter y Elka Schumann, que ha tenido y tiene una honda repercusión en algunas compañías españolas que defienden que Pan y Teatro caminan juntos. Esther Fernández, profesora de literatura en la Rice University de Houston, habitual colaboradora de la revista, asiste a uno de sus talleres en 2022 y nos recuerda su forma de vida y su actitud creativa. La británica Joanna Hruby convivió hace años con ellos y aplica parte de aquellas enseñanzas en su trabajo marionetístico en la isla de Ibiza, seca y agotada de tanta presión turística. Joanna nos presta un bello y sencillo texto, Agua y Oro, que recita una vieja campesina ibicenca a su oído.

David Atozqui, dramaturgo y poeta, productor teatral, que participó en el libro Dramaturgia contemporánea para títeres y teatro de objetos, nos presenta su texto Eterna vida efímera, con el lenguaje musical y obsesivo de su admirado Thomas Bernhard.

En la separata de «Libros para la Escena», Adolfo Ayuso publica un texto que guardaba en el cajón de las obras extraviadas, Ogro, que sucede en un delirante quirófano donde los cirujanos intentan recuperar parte de la memoria que oculta en su vientre un ser gigantesco.

Un número que sopla las velas de la mayoría de edad de Fantoche.

Translate »
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings