Acceso al área de soci@s

Artistas y entidades culturales se unen para solicitar el apoyo de Facebook y Google

Decenas de artistas nacionales suscribieron un manifiesto que pretende sensibilizar a Facebook y a Google para la creación de programas de apoyo a la cultura en Portugal.

Los suscriptores de este manifiesto hicieron llegar el 21 de abril un comunicado oficial a Facebook y a Google con el texto que revelamos a continuación:

“El contexto incierto de hoy nos obliga a todos a mantener un distanciamiento social sin precedente, inusual y sobre todo inesperado.

Todo nuestro día a día del trabajo, las relaciones humanas y el ocio cambiaron repentinamente. La forma en que pensamos y el trabajo cambiaron pero también cambio la forma en que estudiamos, como nos saludamos, como vamos al supermercado o a cualquier otro lugar o simplemente salir fuera de casa.

Naturalmente también cambio la forma en que nos relacionamos con la cultura. Como público tuvimos que acostumbrarnos rápidamente a la idea de que, en lugar de ir a los espacios para disfrutar de la cultura: teatro, cine, restaurante, librería, bar entre muchos otros, comenzamos a recibirlos en casa sobre todo a través de internet. Plataformas como Facebook o Instagram nos ofrecen, incluso en tiempo real, contenidos culturales que nos ayudan por momentos a viajar a una narrativa donde somos mas libres.

Por otro lado, como autores o entidades que promueven y piensan sobre la cultura en Portugal rápidamente tuvimos que reinventarnos para que ésta, como una de las mejores expresiones de la humanidad, no dejara de llegar a las personas durante este periodo.

Los espacios donde generalmente los presentamos o programamos, es decir, aquellos gestionados por algunas de las entidades firmantes de este manifiesto ahora están con las puertas cerradas. Pero esto no cuestionó o no puede cuestionar la importancia que tiene la cultura en la vida de todos y la necesidad de que continúe llegando a la sociedad especialmente en este periodo frágil y perturbador en que vivimos.

En respuesta a este desafío, muchos artistas y entidades culturales comenzamos a invertir de manera extraordinaria en plataformas como Facebook o Instagram para atraer la atención del público y encontrar soluciones alternativas para acercar la cultura a las personas que no pueden acceder de forma presencial como conciertos, festivales, performances e iniciativas de diversas dimensiones artísticas y que en general son gratuitas para el público que las ve. En este sentido, los artistas y entidades culturales se han convertido a través de sus paginas y contenidos en un canal de tráfico reforzado para estas plataformas sin recibir a cambio ningún beneficio financiero de este esfuerzo.

Como ya explicó Facebook en su blog, en los países mas afectados por el Covid 19 el intercambio de mensajes en sus plataformas ha crecido en mas del 50% en el último mes. Las llamadas de voz y video se han más que duplicado en Messenger y Whatsapp.

En Italia específicamente ha habido un aumento del 70% en el uso de aplicaciones de la compañía desde que la crisis golpeo al país. Además, incluso en este país las visitas a Facebook e Instagram se duplicaron en una semana.

En esta etapa, cuando estamos todos lejos de la calle y donde somos testigos de un colapso de la inversión por parte de entidades en medios publicitarios tradicionales como el extranjero o la prensa en papel, es natural que haya una captura de un porcentaje significativo de las inversiones que anteriormente fueron dispersadas por varios canales, como los mencionados anteriormente, por entidades como Facebook o Google.

En este sentido la comunidad artística portuguesa se unió para sensibilizar a Facebook y Google para que crean una plataforma de apoyo a artistas y entidades que programan y piensan sobre la cultura en nuestro país.

Estos apoyos serian:

– La creación de un fondo para apoyar la implementación de proyectos culturales que se serán llevado a cabo por artistas o entidades.

– la posibilidad de que entidades y artistas promocionen contenidos gratuitos en estas plataformas a través de la existencia de un limite mensual que se le puede atribuir.

Este manifiesto refuerza aún más lo que se ha trabajado siguiendo la directiva sobre derechos de autor en el mercado único digital aprobada por el Parlamento Europeo el 26 marzo 2019 tras un acuerdo alcanzado en el Consejo de la UE.

Esta directiva busca garantizar la mejor aplicación de los derechos de autor en las principales plataformas digitales y agregados de contenidos como Facebook, Google News o Youtube, es decir, a través de acuerdos de remuneración y el refuerzo de los derechos de negociación de los creadores que se han identificado como propietarios de una obra.

Una crisis como lo que estamos experimentando hoy acentúa las debilidades de la relación entre estas plataformas y los creadores cuyo trabajo ha sido monetizado por mucho tiempo.

En este sentido también solicitamos que los programas de apoyo como los que proponemos se extiendan, no como algo puntual y exclusivo de este periodo frágil en el que vivimos, sino como una forma de seguir en el futuro.

El papel de apoyo para artistas y entidades culturales también incluye entidades privadas que están en mejores condiciones para superar estos tiempos tumultuosos”

Creemos que este es un problema que también afecta a la comunidad artística en otros países y para crear una respuesta más fuerte se pueden suscribir enviando un correo electrónico a: manifiestotopelacultura@gerador.eu

Incluya: el nombre de tu organización o tu nombre + ocupación.

Translate »
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings